Dl. Profesor Popescu Bodorin testează un robot realizat împreună cu studenții FIMRC

18 aprilie 2024

„Munca e pentru tractoare, nu pentru oameni!” Asta era o zicală de pe timpuri pe care o foloseau cei care lucrau în agricultură. Pe atunci, era doar o vorbă de duh. Astăzi, însă, este mai aproape de realitate decât pot mulți să creadă. Numai că, în domeniul construcțiilor, s-ar putea spune că munca este pentru roboți.

Ca să nu trebuiască să ne credeți pe cuvânt, dl. Conf. Univ. Dr. Popescu Bodorin Nicolaie ne-a făcut o demonstrație cu un robot care poate să care saci cu ciment și care pare că este controlat cu puterea gândului. Să fie telepatie cu adevărat? Din păcate nu am ajuns încă acolo. Poate o va face noua generație de studenți. Deocamdată, robotul urmărește cuminte o paletă – multicoloră pe o parte și neagră pe cealaltă. Ca să aflați de ce a fost realizată în felul acesta, urmăriți demonstrația!

Explicațiile domnului profesor Popescu Bodorin

„Bună ziua! Ne aflăm la Facultatea de Inginerie Mecanică și Robotică în Construcții, Calea Plevnei 59, nu Bulevardul Tei, unde ne jucăm un pic cu un robot făcut de curând. E un robot care suportă sarcina utilă. Poate totaliza o masă de 150 de kg. Am preferat să încercăm să ducem la capăt un – dincolo de un prototip de masă mică și de pus pe o masă – un prototip care să dea un un principiu despre cam ce masă putem manipula în mod controlat cu ustensile gen roboți. Funcționalitatea de acum a robotului e o roabă, pur și simplu e încărcată cu 100 de kile, 100 și ceva de kile, masa proprie, plus sacii de ciment.

Pentru testul de azi avem robotul ghidat de o paletă, deci ne urmează. Inițial pusesem testul ăsta robotul să urmeze mâna. Doar că mâna e un obiect foarte popular în public și ne putem trezi cu o întâmplare în care robotul începe și aleargă publicul. Și atunci am preferat soluția asta în care robotul pur și simplu urmează o paletă la întoarcerea paletei cu spatele. Am terminat, ne-am oprit. Nu avem aici destul loc încât să-l întoarcem. Și eu atunci o să-l întoarcem efectiv cu mâna ca să mai facem o tură cu el.

E un robot construit împreună cu studenții de anul întâi ai facultății. Noutatea, fiindcă, așa cum am spus, e un robot de dimensiuni mari și cu masă mare, cu forță mare. Merge cu până la 15 km la oră. E o limitare din motoarele folosite, dar se pot obține și viteze mai mari. Până la 30. El e un vehicul electric cu motoare brush-less. Acum avem un control mixt. E o interacțiune dintre un computer pe care avem instalat un soft de recunoaștere a paletei, care ghidează și transmite semnal de ghidaj sistemului de operare instalat pe puntea motrice. Se vede acolo modul în care paleta este urmărită de robot, astfel încât robotul știe să și ia direcție după cum îi este indicat de de paletă.

Suntem interesați în a capta aici studenți pasionați, în sensul acesta al programării, roboticii… Un pic de geometrie nu strică, la fel un pic de electricitate, fizică… Dacă există pasiune, atunci bagajul de cunoștințe se capătă pe traseu. Nu ne așteptăm să găsim studenți de anul întâi care să știe absolut totul. Tot ce e util pentru a construi un astfel de robot, dar ne așteptăm să atragem studenți de anul întâi care să aibă efectiv poftă să construiască roboți și să învețe disciplinele subsidiare unei astfel de construcții. Vă mulțumesc pentru atenție!”